Golongan
MILLAH ABRAHAM telah mengeluarkan beberapa penulisan di dalam
menyampaikan dakwah tentang ajaran Rasul palsu Ahmad Musadeq
yang berasal daripada Indonesia. Antara penulisan mereka adalah
sebuah buku kecil yang diberi tajuk Modul TLWH MK. Buku
kecil ini antara lain merupakan panduan bagaimana ahli-ahli MILLAH
ABRAHAM berdakwah kepada masyarakat umum.
Istilah yang mereka gunakan bagi mangsa yang cuba
diselewengkan adalah “prospek”. Ini adalah istilah yang
sangat tidak Islamik dan lebih cenderung kepada pendekatan
MULTI LEVEL MARKETING. Kita rujuk tajuk pertama di dalam
buku kecil ini yang diberi tajuk SILAH FORMAL. Di bawah
tajuk ini, golongan MILLAH ABRAHAM memulakan perbincangan
agama mereka dengan memberi nasihat ;
“
Mulakan dengan
membicarakan perkara yang common. Tanya prospek apa tujuan
penciptaan manusia atas muka bumi. 51/56 - “tidak aku
ciptakan jin dan manusia, melainkan untuk mengabdi”.
Di
sini kita perhatikan, perbincangan dirujuk terus kepada ayat
Quran surah Az
Zariyat 51 ayat 56 – Aku tidak menciptakan jin dan manusia
melainkan agar mereka beribadah kepada ku. Buat
permulaan, cara ayat Quran dirujuk tidak menampakkan hormat
golongan ini kepada kalam Allah. Ayat-ayat Quran dirujuk
tanpa menulis nama surah. Ayat-ayat Quran diturunkan martabat
dengan dirujuk nombor surah dan ayat-ayat. Inikah cara
penghormatan kepada kalam ALLAH yang diturunkan kepada
seorang Nabi yang dimuliakan sebagai RAHMATAN-LIL-ALAMIN ?
Sejurus
selepas merujuk kepada ayat Quran surah
Az Zariyat 51 ayat 56, maka
golongan MILLAH ABRAHAM ini meneruskan perbincangan dengan
kenyataan menyelewengkan sepertimana yang dilakukan oleh
Syaitan semasa membisikkan fikiran jahat kepada Nabi Adam a.s
dan isterinya. Mereka memberi tafsiran yang tidak terdapat
langsung dalam makna ayat Quran surah
Az Zariyat 51 ayat 56.
“Ada
2 perkara yang berkaitan dengan ayat ini iaitu bentuk
pengabdian dan cara mengabdi. Sekiranya TYME (Tuhan Yang Maha
Esa) Tuhan yang satu maka ada berapa bentuk pengabdian dan
cara mengabdi ? Seharusnya ada satu sahaja. Melihat kondisi
hari ini dunia mempunyai banyak bentuk pengabdian dan cara
mengabdi dan masing-masing merasakan pengabdian masing-masing
yang paling benar.
Tujuan
golongan MILLAH ABRAHAM guna Quran surah
Az Zariyat 51 ayat 56 adalah
bagi menimbulkan keraguan atau was-was. Dengan satu ungkapan
yang bersahaja, satu persoalan ditimbulkan yang tidak ada
dalam pengertian Quran surah
Az Zariyat 51 ayat 56 sama
sekali. Persoalan yang perlu kita tanya balik adalah,
betulkah ajaran ini walaupun merujuk kepada Quran surah
Az Zariyat 51 ayat 56 ?
Memang
benar tujuan Allah menciptakan manusia dan jin semata-semata
agar kedua-dua jenis makhluk Allah ini beribadah kepadanya.
Tetapi tidak ada di dalam pengertian di dalam ayat ini
manusia dan jin DIHARUSKAN beribadah kepada ALLAH dalam 1
bentuk pengabdian dan 1 cara mengabdi. Tujuan kenyatan
menyeleweng ini diadakan adalah bagi menimbulkan keraguan
supaya dapat dilihat bahawa makhluk Allah telah mengadakan
pelbagai bentuk pengabdian dan cara mengabdi dan dapatlah
dibuktikan bahawa kehadiran golongan MILLAH ABRAHAM adalah
untuk membawa manusia kembali kepada 1 bentuk pengabdian dan 1
cara mengabdi. Disini tidak pula disebut bagaimana Rasul palsu
Ahmad Musadeq mahu berdakwah kepada golongan jin dengan
ajaran MILLAH ABRAHAM supaya mereka juga bersama-sama manusia kembali
kepada 1 bentuk pengabdian dan 1 cara mengabdi ? (Rujuk - AL-Quran - Surah Al-Jinn (72)...)
Di
dalam AL-Quran, tidak ada konsep SILAH FORMAL yang diada-adakan
oleh golongan MILLAH ABRAHAM. Memang benar Allah mahu semua
hamba-hambanya beribadah kepadaNya tetapi pada masa yang sama
ibadah yang Allah kehendaki dari hamba-hambanya tidak kira
manusia atau jin adalah dalam keadaan penuh
KEIKHLASAN.
AL-Quran
– Surah Al Baqarah (2) ayat 139
Katakanlah
(Muhammad), “Apakah kamu hendak berdebat dengan kami tentang
Allah, padahal Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi
kami amalan kami dan bagi kamu amalan kamu , dan hanya
kepadaNya kami dengan IKHLAS
MENGABDIKAN DIRI
(mukhlassun).
Al-Quran
– Surah Az-Zumar (39) ayat 11 – 15
Katakanlah
(Muhammad), “Sesungguhnya aku diperintahkan agar BERIBADAH
dengan penuh
KEIKHLASAN
(mukhlissan) kepada-Nya dalam DEEN
(agama).
Dan aku diperintahkan agar menjadi orang yang pertama-tama
MUSLIM
(berserah
diri). Katakanlah (Muhammad), “Sesungguhnya aku takut akan azab
pada hari yang besar jika aku derhaka kepada Tuhanku.
Katakanlah (Muhammad) “Hanya Allah yang aku ABDIKAN
diri dengan penuh KEIKHLASAN
(mukhlissan) kepada-Nya dalam DEEN
(agama). Maka SEMBAHLAH
SELAIN DIA SESUKAMU
! Katakanlah, ”Sesungguhnya orang-orang yang rugi ialah
orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya
pada hari Qiyamat. Ingatlah ! Yang demikian itu adalah kerugian
yang nyata.
Dua
ayat di atas jelas bahawasanya Allah mengkehendaki bukan
sahaja manusia dan jin BERIBADAH atau MENGABDIKAN diri
kepadaNYA tetapi PENGABDIAN perlu disertai dengan KEIKHLASAN
dalam DEEN. Keikhlasan pula pada masa yang sama adalah dari
sifat RAHMAH ALLAH yang memberi izin kepada manusia dan jin
untuk MENGABDIKAN diri tanpa paksaan. Inilah intipati mukhlissin
yakni orang-orang yang ikhlas. Allah juga walaupun di dalam
kemurkaan membenarkan manusia dan jin untuk menyembah selain
ALLAH di dunia ini tetapi kerugian kepada golongan ini hanya
akan dirasai di akhirat kelak pada hari Qiyamat.
Allah izinkan manusia untuk BERIMAN atau KUFUR
Memang
benar tujuan manusia dan jin dicipta Allah semata-mata untuk
beribadah kepadaNya. Nabi-nabi dan rasul-rasul diutus oleh Allah
sebagai pemberi peringatan kepada manusia sejagat. Namun
apakah tanggung-jawab nabi-nabi dan rasul-rasul terhadap
umatnya. Adakah nabi-nabi dan rasul-rasul dipertanggung-jawabkan
jika ada manusia atau jin yang tidak mahu beriman kepada
Allah. Maka disini, AL-Quran menerangkan dengan jelas akan
tanggung-jawab nabi-nabi, rasul-rasul, orang-orang mukmin dan
muslim tentang mereka yang enggan beriman kepada Allah.
Rujuk
– AL-Quran-Surah
Al Kafirun (109) ayat 1 – 6
Katakanlah
(Muhammad), “ Wahai orang-orang kafir ! Aku tidak akan menyembah
apa yang kamu sembah. Kamu bukan penyembah apa yang aku
sembah dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu
sembah dan kamu tidak pernah menjadi penyembah apa yang aku
sembah. UNTUKMU
AGAMAMU DAN UNTUKKU AGAMAKU.
Al-Quran
memberi izin melalui firman dalam surah Al-Kafirun (109)
bagi bersetuju untuk tidak bersetuju. Ini adalah ajaran yang
sangat liberal yang dianjurkan Quran manakala fahaman MILLAH
ABRAHAM adalah ajaran diktator yang mahukan manusia
mengamalkan 1 bentuk pengabdian dan 1 cara mengabdi. Ayat
Quran surah Az
Zariyat 51 ayat 56,
diselewengkan bagi tujuan mengesahkan ajaran bahwa Tuhan Yang
Maha Esa, perlu kepada 1 bentuk pengabdian dan 1 cara
mengabdi. Setelah itu golongan ini menimbulkan persoalan
bahawasanya terdapat pelbagai bentuk agama yang mempraktikkan
pelbagai cara pengabdian kepada Tuhan yang satu.
Maka dari
situ mereka membuat kesimpulan keadaan sekarang bukanlah
keadaan yang diredhai Allah. Jika kita kaji kembali sejarah
Islam di zaman Rasullulah s.a.w, maka kita akan dapati keadaan
dunia ketika zaman Nabi kita juga terdapat pelbagai jenis
agama di seluruh dunia. Rasullulah s.a.w tidak memaksa
orang-orang bukan Islam menerima ajaran Islam. Malah pada zaman
Khulafa Ar-Rashidun ( Saidina Abu Bakar , Umar, Uthman dan Ali
(r.a ajmain) kita dapati, jika ada golongan di negara-negara
yang ditawan oleh tentera Mujahideen Islam, orang-orang yang
tidak mahu menganut agama Islam dibenarkan mengamalkan agama
mereka dan mereka hanya disuruh membayar cukai jizyah. Inilah
bukti bahawa tidak ada ajaran dalam Islam yang berusaha untuk
memastikan secara langsung atau tidak langsung seluruh manusia
mengabdikan diri dalam 1 cara pengabdian dan 1 bentuk
pengabdian kepada Allah semata-mata.
Rujuk
–
AL-Quran
– Surah Al Kahf (18) ayat 6
Maka
janganlah engkau (Muhammad) mencelakakan dirimu kerana
bersedih hati setelah
mereka berpaling,
sekiranya mereka
tidak beriman
kepada keterangan ini (AL-Quran).
AL-Quran
– Surah Al Kahf (18) ayat 29
Dan
katakanlah (Muhammad), “Kebenaran itu datangnya daripada
Tuhanmu, barang siapa yang hendak BERIMAN
maka BERIMAN
dan
barang siap yang hendak KUFUR
maka KUFUR.
AL-Quran
– Surah AL-Maidah (5) ayat 99
Kewajipan
Rasul tidak lain hanyalah
MENYAMPAIKAN
dan Allah mengetahui apa yang kamu zahirkan dan apa yang
kamu sembunyikan.
Beberapa
ayat-ayat dari Al-Quran diatas dengan jelas menerangkan
dengan konsisten bahawasanya, ISLAM adalah ajaran tanpa
paksaan. Seluruh kemanusiaan dan jin diseru beriman dan
beribadah kepada Allah dengan ikhlas. Malah Nabi dan Rasul
tidak dipertanggungjawabkan bagi memastikan manusia beriman dan
beribadah kepada Allah. Allah izinkan manusia memilih antara
KEIMANAN atau KEKUFURAN.
Rujuk
- AL-Quran –
Surah Az-Zariyat (51) ayat 54-55
Maka
berpalinglah engkau daripada mereka (orang yang tidak mempercayai
Rasul) dan engkau sekali tidak TERCELA.
Dan berilah PERINGATAN,
kerana sesungguhnya PERINGATAN
itu
bermanfaat bagi orang-orang mukmin.
Dua
ayat di atas yang menerangkan dengan jelas bahawa orang-orang
beriman diminta agar berpaling daripada mereka yang tidak
mempercayai RASUL dan mereka tidak tercela jika mereka
berpaling dan sesungguhnya tanggung-jawab orang-orang yang
menyeru manusia pada jalan Allah adalah sebagai pemberi
peringatan dan tanggungan pada RASUL dan NABI juga adalah
sebagai pemberi peringatan.
Rujuk
- AL-Quran – Surah Al-Baqarah (2) ayat 256
Tiada
PAKSAAN
DALAM AGAMA,
sesungguhnya telah jelas antara jalan yang benar dengan
jalan yang sesat. Barang siapa yang ingkar kepada Thaghut
(Syaitan dan semua yang disembah selain Allah) dan beriman
kepada Allah, maka sesungguhnya, dia telah berpegang kepada
tali yang sangat kuat yang tidak akan putus. Allah Maha
Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
No comments:
Post a Comment